Kontakt
    Archidiecezjalny Chór "Magnificat"
    ul. Zamkowa 3
    37-700 Przemyśl
    chor@przemyska.pl
     
    Próby
    wtorki i piątki: 17:00 - 19:00

    Historia chóru

    1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018
     

    Rok 2016

     

    Na działalność chóru w tym roku złożyło się 26 występów: 8 koncertów oraz oprawa muzyczna 13 Mszy pontyfikalnych i 5 Mszy okolicznościowych. Dwa koncerty chór wykonał z udziałem innych chórów: 6.01 koncert kolęd z chórem „Michael” i 28.05 koncert pieśni maryjnych z chórem przemyskiego Towarzystwa Muzycznego. Inne koncerty odbyły się m.in. 11.11 w Zboiskach k. Sanoka (Ośrodek Caritas), na zakończenie cyklu koncertów „Wieczory uwielbienia w Roku Miłosierdzia” oraz 22.11 (we wspomnienie św. Cecylii), dla uczczenia pamięci zmarłych chórzystów.

    W Wielką Sobotę 2016 roku dotychczasowy biskup pomocniczy Adam Szal został ogłoszony nowym metropolitą przemyskim i ordynariuszem archidiecezji przemyskiej. Uroczysty ingres nowego Ordynariusza do archikatedry odbył się 21.05. Uczestniczyło w nim 26 biskupów i 350 kapłanów. Chór tworzył oprawę muzyczną uroczystości, którą transmitowała TV Trwam, Radio Rzeszów i Radio Fara. Śpiewał także: 2.07, podczas obrzędu nałożenia paliusza nowemu Metropolicie Przemyskiemu, w której to uroczystości pod przewodnictwem nuncjusza ks. abp. Celestina Migliore uczestniczyło 7 biskupów i ok. 150 kapłanów; 2.06 w 25 rocznicę pobytu w Przemyślu Jana Pawła II; 26.09, podczas jubileuszu 90-lecia powołania Urzędu Celnego w Przemyślu oraz 70-lecia restytucji struktur celnych w Przemyślu; 13.11 na zakończenie Roku Miłosierdzia i 250 rocznicy koronacji figury Matki Bożej Jackowej, tradycyjnie uczestniczył też w Triduum Sacrum i Mszach w intencji Ojczyzny 3.05 i 11.11.

    W czerwcu tego roku dotarła do nas informacja o przyznaniu nam prestiżowej francuskiej nagrody muzycznej. Relację z tego wydarzenia – autorstwa naszej chórzystki Moniki Maziarz – zamieścił kwartalnik „Przemyski Przegląd Kulturalny”, miesięcznik „Nasz Przemyśl” oraz tygodniki „Niedziela” i "Życie Podkarpackie":

    Płyta z kompozycją Missa solemnis in B minor (h-moll) Ignaza Rittera von Seyfrieda, nagrana m.in. przez przemyski Archidiecezjalny Chór „Magnificat", pod dyrekcją ks. prał. dr. Mieczysława Gniadego, otrzymała Złotego Orfeusza, jedną z najważniejszych nagród muzycznych na świecie. Ceremonia wręczenia laurów odbyła się 24 czerwca w Théâtre du Châtelet w Paryżu.

    Złote Orfeusze (Orphees Dor) za najlepsze nagrania muzyki wokalnej w różnych kategoriach przyznaje francuska Académie du Disque Lyrique, założona w 1958 roku. Członkowie jury to wybitni muzykolodzy, dziennikarze muzyczni oraz światowej sławy osobowości sztuki wokalnej.

    Uroczystość wręczania Złotych Orfeuszy dawniej miała miejsce w Opéra Bastille w Paryżu, a od kilku lat odbywa się w paryskim Théâtre du Châtelet. Tradycyjnie gali patronuje Pierre Bergé, współzałożyciel słynnego domu mody Yves Saint Laurent i jeden z hojniejszych we Francji mecenasów sztuki, pełniący m.in. funkcję honorowego prezesa Opéra National de Paris. Nagrany w 2015 roku w Filharmonii Podkarpackiej album, wydany nakładem wytwórni DUX, został uznany przez jury francuskiej Akademii za najlepsze nagranie muzyki sakralnej, zdobywając tytuł Prix Hector Berlioz. Jest to pierwsza światowa rejestracja utworu prawie nieznanego dziś wiedeńskiego kompozytora Ignaza Rittera von Seyfrieda (1776-1841), który napisał go w 1830 roku z okazji zbliżającej się prymicji syna Leopolda w opactwie benedyktyńskim w Melku. Tam też dzieło, przeznaczone na cztery głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną, zabrzmiało po raz pierwszy w 1831 roku pod batutą samego kompozytora. Prawdopodobnie msza potem nie była już wykonywana w całości, aż do 2012 roku, kiedy to w bazylice archikatedralnej w Przemyślu odbyła się jej ponowna premiera pod batutą ks. Mieczysława Gniadego. Wydarzenie to zapoczątkowało przypadkowe znalezienie w Lublinie kopii rękopisu utworu, która znalazła się później w posiadaniu wybitnego dyrygenta i muzykologa, prof. Kazimierza Górskiego. W październiku 2008 roku, na kilka miesięcy przed nagłą śmiercią, profesor przekazał kopię swojemu przyjacielowi, ks. M. Gniademu, który zgodził się opracować utwór i doprowadzić do jego wykonania. W trakcie poszukiwań informacji o kompozytorze ks. Gniady natrafił na wzmiankę o oryginalnym rękopisie, znajdującym się w Austriackiej Bibliotece Narodowej w Wiedniu, który - jak się okazało - zawiera m.in. dodatkowe trzy części zmienne mszy. Ostatecznie to właśnie rękopis wiedeński stał się dla niego podstawą do opracowania utworu.

    Po wielomiesięcznej żmudnej pracy nad materiałem nutowym i publicznym wykonaniem dzieła ks. M. Gniady doprowadził do historycznego koncertu, który zgromadził w murach przemyskiej bazyliki rzeszę słuchaczy.

    Z jego inicjatywy kilka lat później doszło też do premierowego nagrania, którego wykonawcami byli: Justyna Stępień - sopran, Ewa Mikulska - alt, Krzysztof Machowski - tenor, Krzysztof Matuszak - bas (soliści Warszawskiej Opery Kameralnej), Archidiecezjalny Chór „Magnificat" z Przemyśla, Chór Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Całością dyrygował ks. Mieczysław Gniady, a za reżyserię nagrania odpowiadali Małgorzata Polańska i Marcin Domżał.

    Andrzej Milewski na łamach „Przemyskiego Przeglądu Kulturalnego" pisze: Ta płyta przypomina, że muzyka europejska zawsze jednoczyła i wciąż jednoczy Europę, a Kościół zawsze był i jest aktywnym inspiratorem i mecenasem muzyki. I dodaje: Ignaz Ritter von Seyfried skomponował piękne dzieło dla uczczenia mszy prymicyjnej swojego syna w klasztorze benedyktynów w Melku w 1831 roku. Na ołtarzu muzyki ojciec-Seyfried poświęcił syna Ojcu-Bogu. Dziś wykonawcy składają owoc swej interpretacji „ad maiorem Dei gloriam" - i ku zachwytowi melomanów.

    Warto zaznaczyć, że płyta ukazała się w roku ważnych jubileuszy: 60-lecia Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, 30-lecia Archidiecezjalnego Chóru „Magnificat" i 25-lecia Caritas Archidiecezji Przemyskiej.

    Podczas gali wręczenia Złotych Orfeuszy nagrodę w imieniu wykonawców odebrała Marta Gregorowicz, zastępca dyrektora Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie.

    Więcej o Ignazu Ritterze von Seyfriedzie i jego twórczości można przeczytać na łamach „Przemyskiego Przeglądu Kulturalnego", czasopisma wydawanego przez Przemyską Bibliotekę Publiczną, które objęło patronat medialny nad płytą.

     

    Odwiedzających: 5, odwiedzin: 545539      © 2007-2024 Archidiecezjalny Chór „Magnificat”